Telefoonangst? Zo kom je eroverheen!

18 maart 2021

Veel mensen hebben telefoonangst. Ze durven bijvoorbeeld niet met bedrijven, vreemden of onbekende instanties te bellen. Het is moeilijk voor ze om niet zenuwachtig te worden en klappen vaak dicht aan de telefoon. Merk je dat je hartslag omhoog gaat tijdens een telefoongesprek? Dan heb je waarschijnlijk last van telefoonangst.

Tijdens het telefoneren is er een gebrek aan non-verbale communicatie, je weet niet hoe de ander eruitziet en je weet niet wat voor emoties je gesprekspartner uitstraalt. Ook wil je graag zorgen dat het gesprek vloeiend verloopt, want een lange stilte in het gesprek kan erg ongemakkelijk zijn. Hieronder lees je 3 tips hoe jij over je telefoonangst heen komt.

1. Stel een gespreksplan op
Een goed begin is het halve werk! Zorg voor een goede voorbereiding. Ga stap voor stap na waarvoor je belt en wat dus het doel is van je gesprek. Schrijf op hoe je het gesprek opent en alle punten die je graag wilt bespreken zodat je door de zenuwen geen halve zinnen gebruikt. Op het moment dat er een stilte valt, kan je altijd nog op je lijstje kijken en het gesprek opnieuw oppakken.

2. Oefen je telefoongesprekken
Oefening baart kunst! Het klinkt een beetje gek, maar oefen je telefoongesprekken bijvoorbeeld met collega’s of gewoon random bedrijven. Je hebt je gespreksplan voor je neus met alle punten, wat kan er nog misgaan? Door te oefenen krijg je ook steeds meer zelfvertrouwen en zal je merken dat het na een tijdje oefenen allemaal automatisch gaat. En dat het eigenlijk helemaal niet zo eng is.

3. Voer het telefoongesprek uit
Keep calm and relax! Nu komt het echte werk. Blijf rustig en houd je stappenplan voor je. Herhalen, herhalen en nog eens herhalen, dat is vooral belangrijk. Waarschijnlijk zit je alsnog te trillen en heb je klamme handjes, daarom hebben we hier een paar extra tips die je over de streep kunnen trekken!

  • Wat is het ergste dat er kan gebeuren aan de telefoon? In het ergste geval hangt diegene op en gaat hij/zij gewoon weer verder met zijn leven; 
  • Besef dat diegene die je belt, wel vaker telefoontjes krijgt en het voor hem of haar heel normaal is dat je diegene belt; 
  • Ben je er echt nog niet klaar voor? Ga dan iets anders doen wat voor afleiding zorgt en zodra je klaar bent, ren je naar de telefoon bij wijze van spreken en ga je bellen. Hierdoor laat je je niet gek maken. Spreek jezelf moed in, dat helpt ook namelijk. Jij kan dit! 


Blijf oefenen
Door deze tips zal jij over je telefoonangst heenkomen! Heb je toch nog last? Neem dan contact op met de huisarts. Misschien is er wel een onderliggende reden dat je deze angst hebt. Het is niet erg om bang te zijn, iedereen heeft namelijk wel eens angst. Maar het is vooral belangrijk om te blijven herhalen en oefenen! Het liefst wil je natuurlijk niet oefenen, omdat je het echt niet leuk vindt om te doen. Probeer toch door te zetten, want we beloven je: het wordt beter. En? Wanneer pak jij de telefoon?