Je stapt ‘s morgens het kantoor binnen en dan begint de race tegen de klok. Je wilt al je taken zo snel mogelijk afhebben, maar waar begin je? Als jij niet de koning(in) van de georganiseerde planningen bent, kan dit lastig zijn. Maar, houd de moed erin. Want wij hebben een aantal handige tips voor een planning die werkt.
Zo maak je een planning die wél werkt
23 september 2022
1. Schrijf álles op
Een goed begin is het halve werk. En dat geldt ook voor het behalen van je planning. Maak aan het begin van je werkdag een to-do lijst met alles wat je moet doen. Gebruik hiervoor een blaadje, planner of een uitgebreid Excelsheet, kies iets dat bij jou past. Vergeet hierbij niet de kleine taken op te schrijven, want ook die kosten tijd. Wanneer je al je taken opschrijft, maak je je hoofd leeg en hoef je niet bang te zijn dat je iets vergeet.
2. Wees realistisch
Teveel hooi op je vork nemen is nooit een goed idee. Je wilt graag veel voor elkaar krijgen op een dag, maar ook jij bent maar een mens. Wil je een lange meeting bijwonen, een nieuw idee pitchen en ook nog een training volgen op dezelfde dag? Kijk eerst even waar jouw prioriteiten liggen en of het écht zo haalbaar is. Voeg aan je planning toe hoeveel tijd elke taak kost en hoe belangrijk het is ten opzichte van de rest. Zo weet je zeker dat je alle deadlines met gemak haalt.
3. Wees niet te streng voor jezelf
Gedurende de werkdag kijk je naar de planning en je ontdekt: dit is niet realistisch. Geen zorgen, het is oké als je planning toch niet helemaal haalbaar is of dat deze manier van werken niet bij jou past. Sommige taken duurden langer dan gedacht of er kwam wat tussendoor. Probeer flexibel te zijn. Stel collega's of klanten op de hoogte en pas je planning aan. Kunnen er dingen nog even wachten, gun jezelf die ruimte dan ook en leer ervan. Straks ben je wel die geoefende koning(in) van de planningen.
Zo maakt Lloyd zijn planning
“Ik schrijf mijn planning alleen op als ik veel to do's heb. Op de rustigere dagen heb ik mijn planning duidelijk in mijn hoofd zitten. Ondanks de drukte die ik soms ervaar, lukt het me meestal om de taken af te ronden die op mijn planning van de dag staan. Mijn manier van plannen heb ik niet ergens geleerd. Ik denk dat ik gewoon goed heb gekeken hoe anderen het doen. Dus, houd je planning simpel, behapbaar en leer ook van anderen!”
- Lloyd, Consultant Logistiek